sâmbătă, 7 februarie 2015

LASĂ GRIJILE, ÎNCEPE SĂ TRĂIEȘTI (VI) de Dale Carnegie (idei din carte)

VI. Cum sa nu ne facem griji din cauza criticii

1. Amintiți-vă ca nimeni nu lovește un câine mort

   Atunci când sunteți loviți și criticați, amintiți-vă ca adesea ca acest lucru se întâmpla deoarece acela care lovește capătă un sentiment de importanta. Lucrul acesta înseamnă de multe ori ca realizați ceva și ca sunteți demni de atenție. Multi oameni au un sentiment de sălbatică satisfacție atunci când ii acuza pe cei mai bine educați sau mai realizați decât ei.

   Amintiți-vă ca o critica nedreapta este adesea un compliment mascat.

2. Faceți ce trebuie - și critica nu va poate răni

   Cei mai multi dintre noi iau prea în serios micile glume și săgeți ce le sunt azvârlite.
   Îmi dau acum seama ca oamenii nu se gândesc la dumneavoastră sau la mine și nu le pasa de ce anume se spune despre noi. Se gândesc la ei înșiși - înainte de micul dejun, după micul dejun și pana la miezul nopții.

   Chiar dacă dumneavoastră și cu mine suntem mințiți, ridiculizați, înșelați și trădați de fiecare al șaselea prieten mai apropiat - sa nu ne lăsăm prada autocompătimirii.

   "Faceți ce simțiți în adâncul inimii ca este corect - pentru ca veți fi criticați oricum. Veți fi <condamnați dacă o faceți și condamnați dacă nu o faceți>"

   "Daca ar fi sa încerc sa citesc toate atacurile îndreptate împotrivă-mi, nu mai zic sa le și răspund, as putea foarte bine închide prăvălia asta și sa ma apuc de alta treaba. Îmi dau toată silința sa fac lucrurile cat de bine pot; și asa am de gând s-o țin pana la sfârșit. Daca în final ies bine, toate cele spuse împotriva mea nu vor mai conta. Daca în final se dovedește ca am greșit, atunci nici zece îngeri care îmi jura ca am avut dreptate nu îmi mai sunt de nici un folos."
   Când suntem criticați pe nedrept: Străduiți-vă sa faceți lucrurile cat de bine puteți; iar apoi deschideți-vă umbrela și nu lăsați ploaia de critici sa va șiroiască pe ceafa.

3. Prostii pe care le-am făcut

   Elbert Hubbard spunea "Orice om este al naibii de prost măcar cinci minute pe zi. Înțelepciunea consta în a nu depăși aceasta limita."
    Omul mic se înfurie la cea mai ușoară critica, dar omul înțelept este dornic sa învețe de la cei care l-au dezaprobat și blamat și "și-au disputat trecerea cu el".

   Avem cu toții tendința de a nu suporta critica și de a cauta laude, indiferent de cât de mult sau de puțin sunt justificate acestea. Nu suntem creaturi ale logicii. Suntem creaturi ale emoțiilor. Logica noastră este ca o canoe din coaja de mesteacăn aruncata pe o mare adâncă, întunecată și furtunoasă de sentimente.